Bár már a Telenor is szerzett az 5G hálózat építéséhez szükséges frekvenciát, a szolgáltatás egyelőre még nem indult el. Szerencsére a vállalat addig sem tétlenkedik, amíg el tud indulni az 5G-vel. Ezúttal egy érdekes felmérést készítettek arról, hogy a koronavírus okozta felfordulás/karantén által otthoni munkavégzésre és tanulásra kényszerült felhasználók hogyan használják az internetet az új helyzetben.

 

Aki a karantén idején otthonról dolgozik vagy tanul, az azt megelőző időszakhoz képest sokkal több hírt olvas, aktívabb a közösségi médiában, chatel, videóhívást bonyolít, filmeket néz, streamingel. A Telenor friss, Ipsos által 550 fős mintán végzett, a 18-65 éves magyar lakosság körében végzett, nemre, korra, településtípusra és régióra nézve reprezentatív kutatása szerint a napi munka és tanulás mellett, illetve azzal párhuzamosan a megkérdezettek közel 78%-a napi 2 óránál többet tölt valamilyen digitális tevékenységgel. A híroldalak felületeinek folyamatos frissítése, az otthoni munka, az online tanórák, a kapcsolattartás a rég nem látott családtagokkal, barátokkal és az online filmnézés nem kíméli az adatkeretet. A Telenor hálózatán az előző héten generált adatforgalom körülbelül 50%-át a streamingből származó adatforgalom tette ki.

Naponta átlagosan mennyivel többet használja Ön otthon az internetet amióta otthoni munkára/ otthoni tanulásra kényszerült az ország? 
Nethasználat a karantén alatt
Forrás: 2020. április, Ipsos Instant Research által végzett kutatás a Telenor részére (n=550 fő)

Kapcsolattartás, netezés: mindenhol a telefon vezet

A Telenor friss kutatása szerint a megkérdezettek 73%-a többet használja a netet, jellemzően legalább 1-2 órával többet, mint a karantént megelőző időszakban. A megkérdezettek közel 90%-a a mobilján netezik, de laptopot is több mint 80%, asztali számítógépet pedig a megkérdezettek nagyjából fele használ ilyen célra.
Milyen eszközön / vagy eszközökön használnak internetet a háztartásban (Ön és az Önnel egy háztartásban élők)?
Forrás: 2020. április, Ipsos Instant Research által végzett kutatás a Telenor részére (n=550 fő)
A legtöbben kapcsolattartáshoz veszik igénybe otthon az internetet és átlagosan napi 1-2 órát töltenek ilyen jellegű tevékenységgel. A megkérdezettek közel 80%-a mondta, hogy a családdal, barátokkal való kapcsolattartás, míg 70% szórakozás és pihenés céljából van fenn a világhálón. Előbbi most sok olyan háztartásban is az online térben történik, ahol korábban ez nem volt jellemző: a megkérdezettek 55%-a az írásbeli chatelést választja, 50%-a pedig valamelyik alkalmazás videóchat funkcióját használja. A legtöbben – 66% – azonban telefonbeszélgetés formájában tartják leginkább a kapcsolatot.  
 
A mostani helyzetben mire használja Ön otthon az internetet?
Mire használjuk az internetet karantén idején?
Forrás: 2020. április, Ipsos Instant Research által végzett kutatás a Telenor részére (n=550 fő)
A karantén alatt napi átlagban 2-4 órát töltünk szórakozással, kikapcsolódással a neten. A legnépszerűbb a YouTube használata, közel azonos arányban szerepel második helyen a hírek olvasása és social tevékenységek, mint a szórakozás, kikapcsolódás valamilyen formája az interneten. Harmadik helyen a streaming szolgáltatások, filmek letöltése áll. 
 

Otthoni munka a karantén alatt – milyen online szolgáltatások a home office kultúra élharcosai? 

Otthoni munkára jelenleg a megkérdezettek kétharmada használja az internetet; a 36-44 év közöttiek körében ez az arány magasabb, közel 70%.  A megkérdezettek negyede naponta 4 óránál is többet használja munka céljából az internetet.  
 
Ha munkára használja Ön otthon az internetet, az alábbi tevékenységek közül melyekre használja Ön a leggyakrabban?
Forrás: 2020. április, Ipsos Instant Research által végzett kutatás a Telenor részére (n=374 fő)
A karantén alatt a legtöbben (több mint 75%) emaileznek, de sokan (közel 67%) fájlokat töltenek le, illetve fel, vagy a neten böngésznek (közel 60%). A megkérdezettek harmada (37%) videó-meetingeket tart, és közel ilyen arányban (33%) vannak azok, akik rendszeresen chatelnek a kollégáikkal.  
 

Online tanulás: Bejön a diákoknak? És a szülőknek? 

A megkérdezettek nagyjából harmada nyilatkozott úgy, hogy online tanuláshoz van szüksége az otthoni internetre, de a fiatal felnőttek (18-26 évesek) körében ez az arány majdnem 60%.  A diákok több mint egyharmada akár négy, vagy több online platformot is használ az otthoni tanuláshoz.  
 
Hányféle online platformot (weboldalt, applikációt) használnak otthon a diákok az online tanuláshoz?
Online oktatási platformok száma a karantén alatt
Forrás: 2020. április, Ipsos Instant Research által végzett kutatás a Telenor részére (n=250 fő)
A válaszadók több mint 70%-a szerint a diákok gyorsan alkalmazkodtak az új digitális oktatási rendszerhez. Közel 70% úgy véli, hogy mostanra már beállt a rendszer, olajozottabban megy az online tanulás. A szülők 62%-a szerint a gyerekek hasznos, új képességeket szereznek ezáltal, és több mint felük érzi azt, hogy szülőként a saját digitális tudása is fejlődik azáltal, hogy segíti a gyermekét az online tanulásban.  
 

Mi mennyit fogyaszt? Így tervezzük az adathasználatot!  

Egy átlagos magyar felhasználó egyhavi mobilnet fogyasztása is jelentősen megugorhat a mostani, rendkívüli időszakban. Nem mindegy tehát, hogy hogyan kezeljük az adatunkat, hiszen egy órával több Facebookozás, egy extra csatolmány vagy a háttérben futó HD minőségű film jelentősen igénybe veszik a felhasználható adatkeretünket. A Telenor korábbi elemzése megmutatta, hogy a korlátlan adatkerettel rendelkező előfizetőinek 99%-a havi 100 GB netforgalom alatt maradt, így a szolgáltatónál most elérhető, 1+99GB kedvezményes adatjegy gyakorlatilag a korlátlan mobilnetezés élményét nyújtja. Ha tisztában vagyunk azzal, hogy mire mennyi időt fordítunk, és az adott tevékenységnek mekkora az adatfogyasztása, könnyebben tudunk gazdálkodni a rendelkezésre álló kerettel. 
 
Néhány tájékoztató jellegű példa a főbb internetes tevékenységek adatigényére: 
(1GB=1000MB) 
 
Tevékenység 
Átlagos fogyasztás 
dokumentum letöltése 
2-4 MB 
híroldal betöltése 
6 MB 
híroldal betöltése + beágyazott videó megtekintése 
12-15 MB 
0,5 óra csevegés 
15 MB 
1 óra Skype 
30 MB 
1 óra FB-használat (videó-megtekintés nélkül) 
50 MB 
átlagos minőségű videó megtekintése 
250 MB 
HD- film streamelése/ óra 
3 GB