online vásárlás

A Mastercard legújabb felmérésében azt vizsgálta, hogy miként hatott a koronavírus által okozott bezártság a lakosság költéseire Európában, és szerencsére magyar adatokat is gyűjtöttek. Nem meglepő módon élre tört az online vásárlás, és nem csak a termékek, hanem az virtuális élmények iránti online kereslet is nőtt, amibe beleszámolták a filmnézést és a fitneszórákat egyaránt.

Minden egyéb költési formát meghaladt az online vásárlás az elmúlt hónapban, a magyar válaszadók 35%-a nyilatkozott úgy, hogy sosem vásárolt még annyit online, mint ebben az időszakban, az összes európai közül pedig 57% mondta ugyanezt. Virtuális élményekre is többet költünk, a megkérdezettek harmada ugyanis azt válaszolta, hogy sosem költött annyi pénzt ilyesmire, mint a vizsgált időszakban.

Élmények és ismeretek az online térből

A streaming szolgáltatások európai szinten és itthon is nagyon népszerűek (58, illetve 40%), de az online edzések (26, illetve 20%) valamint a virtuális múzeumlátogatások is sokaknak biztosítanak lehetőséget a kikapcsolódásra (24, illetve 15%). Emellett itthon a stand-up előadások és az online koncertek is nagy népszerűségnek örvendenek, előbbit a magyarok 30, utóbbi 35%-a választotta szívesen programként.

Szerencsére a karantén alatt sem csökkent az adakozó kedv, sőt, sokan voltak, akik most először döntöttek úgy, hogy anyagilag is támogatják valamilyen szervezet tevékenységét. Az európaiak 28, a magyaroknak pedig 18%-a adakozott, az „elsőbálozók” aránya pedig 14, illetve 7% volt. Szintén örvendetes adat, hogy a bezártságot a legtöbben igyekeztek jól kihasználni, és a szétesés helyett úgy döntöttek, hogy új ismereteket szereznek.

A pénzügyi tudatosság jegyében sokan kezdtek el online bankolni, a magyar válaszadók 39%-a most először próbálta ki ezt a lehetőséget, 25% a konyhában szeretne jobban helytállni, 20% pedig magának, vagy a családtagjainak keresgél különféle tanfolyamokat.

Érdekes egyezés az európai és a magyar adatokban, hogy a kódolni tanulók aránya mindkét esetben 10%.

A magatartás nem változik

A kutatás eredményei alapján a viselkedésünk nem igazán változik, függetlenül attól, hogy a fizikai, vagy az online térben költjük a pénzt: a kedvezményekre előszeretettel vadászó magyar vásárlók 83%-a online is alaposan körüljár minden egyes költést, miközben a hűség is megjelenik, hiszen az új online vásárlók közül a magyarok 65, míg az európaiak 51%-a olyan üzleteket részesít előnyben, ahol amúgy is szokott vásárolni.

Az óvatosság a magyarokra még inkább jellemző, mint az európaiakra, hiszen 91% nagyon is figyel arra, hogy mit és hogyan vásárol, de csak 59% tart attól, hogy valamilyen online visszaélés áldozatává válunk. Európában az óvatosak aránya kicsit alacsonyabb (87%), viszont sokkal inkább (65%) tartanak a különféle csalásoktól.

Nagyjából hasonlóak a hazai és az európai számok a vásárlói vélemények ellenőrzése (itthon 85, európában 81%) és az ismeretlen, új kereskedőkkel való kapcsolatfelvétel esetén is (itthon 33, európában 31%).

A kutatás eredményei alapján úgy tűnik, hogy a karantén alatt sokan igyekeztek kihasználni a különféle online lehetőségeket, de nem felelőtlenül tették ezt, hanem igyekeztek odafigyelni arra is, hogy ne váljanak visszaélések áldozatává – még akkor is, ha a magyarok az eredmények alapján ettől amúgy nem annyira tartanak.