Kép: Salon

Nem meglepő, hogy a szolgáltatók minél hangzatosabb megnevezéseket igyekeznek adni a csomagjaiknak, de meddig fog még mindez tartani? 

Az egész 2018-ban kezdődött, amikor az AT&T úgy döntött, hogy 4G LTE hálózatát “5Ge” címkével látja el. A szolgáltató ezzel az egyetlen gyors, ám vitatható  lépéssel éveken át tartó márkaháború kirobbantójává vált. Aminek a lényege az volt, hogy mi az “igazi” és “valódi” 5G? A csata hevében a fogyasztókat olyan szemfényvesztésekkel bombázták, mint az “5G Ultra Wideband”, az “5G Ultra Capacity” és a “Extended Range 5G”. Ezen a héten azonban az AT&T talán lezárta ezt az egész bohóckodást azzal, hogy bejelentette a közelgő keskenysávú 5G hálózatának márkanevét, amely a közel 30 milliárd dollárba kerülő C-sávú spektrummal rendelkező hálózatára vonatkozik.

A név: 5G+

“Honnan fogod tudni, hogy olyan területen vagy-e, ahol a gyorsabb C-sávú vagy mmWave 5G van? Látni fogsz egy olyan jelzőt, amely egyszerűen azt mutatja, hogy ‘5G+'” – írta Mo Katibeh, az AT&T munkatársa a vállalat weboldalán közzétett bejegyzésében, amelynek címe: “Az AT&T felkészül az 5G+ következő hullámára”.

Kép: Android Authority

Az 5G márkajelzés tisztázásával az AT&T lényegében pontosan ugyanazt a marketingstratégiát tervezi megvalósítani, mint a Verizon. Az azonban még nem világos, hogy a cég ugyanolyan haszonszerzésbe fog-e bocsátkozni, mint amilyet a Verizon tervez alkalmazni azzal, hogy az 5G hálózatának gyorsabb változatához való hozzáférésért külön díjat számít fel az ügyfeleknek.

Az 5Ge-től az 5G+-ig

Az AT&T hosszú, furcsa útja az “5G+” felé azzal kezdődött, hogy 2018-ban a korábbi vezetőség úgy döntött, egyszerűen átnevezi 4G hálózatát 5G hálózattá. A Verizon ezt a hálózatot “5G Ultra Wideband”, vagy egyszerűen 5G UWB néven jelölte meg. Miközben a Verizon arra próbálta ösztönözni a potenciális ügyfeleket, hogy váltsanak át a kicsi, de gyors 5G UWB hálózatra, az AT&T minden ügyfelének 5G-t adott – pénzköltés nélkül – azzal, hogy a telefonjaikon lévő ikont egyszerűen “4G LTE”-ről “5Ge”-re változtatta. Ezzel az AT&T stratégiai választ adott a Verizon 5G reklámkampányára – ügyfelei már rendelkeztek 5G-vel, miért kellett volna váltaniuk?

Az AT&T azonban egy mmWave 5G szolgáltatást is elindított, hogy versenyre keljen a Verizonnal. Ezt az ajánlatot “5G+” néven jelölte meg. Aztán a közbeeső években az AT&T, a Verizon és a T-Mobile mind kiterjesztette az 5G-t az alacsony sávú frekvenciatartományokra is. Ez szükségessé tette az 5G márkanevek bővítését, hogy elkülönítsék azt a milliméteres hullámtól. A Verizon “5G Nationwide”-nak, a T-Mobile “Extended Range 5G”-nek, az AT&T pedig egyszerűen “5G”-nek nevezte el. Az ilyen hálózatok azonban nem sokkal gyorsabbak a 4G-nél.

Aztán a T-Mobile elindította a keskenysávú 5G szolgáltatását. Ami meggyőző egyensúlyt kínál mind a sebesség, mind a lefedettség tekintetében. Ezt “5G Ultra Capacity” névvel illette és ma mintegy 185 millió embert fed le 200 Mbit/s feletti átlagos sebességgel. A Verizon és az AT&T saját keskenysávú 5G-hálózatuk kiépítése érdekében az év elején mindketten több milliárd dollárt költöttek C-sávú spektrumlicencekre. De hogyan lehet ezt az új kínálatot márkázni? A Verizon a maga részéről közölte, hogy tervezi az “5G UWB” márkanév kiterjesztését a készülő C-sávú hálózatára. Mostanra pedig már egyértelmű, hogy az AT&T is így fog tenni: a szolgáltató a mmWave 5G-re használt “5G+” márkát kiterjeszti a készülő középsávos C-sávú hálózatára.

5G profitstratégiák

Miközben a Verizon, az AT&T és a T-Mobile mindannyian igyekeznek hálózatukat 5G technológiával frissíteni – akár gyorsabbak a 4G-nél, akár nem, mindannyiuk számára fontos az is, hogy mindez pénzt is termeljen. Ilyen téren a Verizon stratégiája volt a legegyértelműbb: az mmWave 5G bevezetésének első napjaiban megpróbált havonta 10 dollár pluszköltséget felszámítani az ügyfeleknek a szolgáltatásért. Ám ez nem sokáig tartott, mert a csekély lefedettség miatti sűrű panaszok miatt kénytelen volt belátni, nem kérhet pénzt akkor, amikor ennyien szapulják a szolgáltatást. Most pedig, hogy közeledik a C-sávú hálózatának elindításához, hasonló stratégiát tervez alkalmazni. Csak akkor nyújt 5G UWB-szolgáltatást ügyfeleinek, ha azok előfizetnek a drága, prémium, de korlátlan adatátviteli csomagok egyikére.

A T-Mobile a maga részéről nem követett ilyen típusú profitstratégiát. Ehelyett a vállalat az összes különböző 5G szolgáltatását korlátlan díjszabású tervezetében kínálja. És mi a helyzet az AT&T-vel? A vállalat egyelőre nem számolt fel extra díjat az 5G-ért. Ettől függetlenül több csomagot igyekszik népszerűsíteni, tehát mégiscsak lehet valamiféle differenciálás.

További érdekes cikkekért és hírekért kövesd Facebook oldalunkat!