Kép: Bilal El-Daou - Pixabay

Jelentős hátráltató tényező lehet a repülés az ötödik generációs technológia terjedésében, és nem látszik a megoldás. 

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (Federal Aviation Administration – FAA) egy jelentés szerint figyelmeztetést készül kiadni a pilótáknak és a légitársaságoknak az új, középsávú 5G hálózatok lehetséges interferenciájáról. Ez a helyzet jelentős akadályt gördíthet a Verizon azon reményei elé, hogy fokozottan fejlessze 5G hálózatát. A The Wall Street Journal beszámolója szerint az ország szövetségi légiközlekedési szabályozó hatósága egy külön közleményt készít, amelyben arra figyelmeztet, hogy a C-sávú spektrumban történő 5G-s adások zavarhatják a repülés területein mindenhol használt rádiómagasságmérőket.

Úgy tudni azonban, hogy a tervezetet még nem véglegesítették. Az FAA szóvivője a lapnak elmondta, hogy az ügynökség más kormányzati tisztviselőkkel együtt dolgozik azon,

“hogy a légi közlekedés és az 5G biztonságosan tudjanak együtt létezni.”

Az FCC (Federal Communications Commission – Szövetségi Kommunikációs Bizottság) szóvivője pedig azt mondta, ők továbbra is elkötelezettek a légi közlekedés biztonsága mellett, miközben bevezetik az amerikai üzleti és fogyasztói igényeket támogató új technológiákat.

A Verizon C-sávos terve

Ennek ellenére a figyelmeztetés lehetősége komoly fennakadást jelent a Verizon számára, amely már decemberben szeretné megkezdeni a tetemes összegért megvásárolt C-sávos spektrumengedélyek hasznosítását. A vállalat mintegy 50 milliárd dollárt költött a licencek megszerzésére az FCC év eleji árverésén, és további 10 milliárd dollárt fordított a licencek használatához szükséges berendezésekre. A vállalat brutális kiadásainak oka egyértelmű: a C-sávos spektrum ideálisnak tűnik az 5G számára. Azért, mert egyszerre támogatja a gyors kapcsolatokat és a hatalmas lefedettségi területeket.

verizon
Kép: 9to5Mac

Ez figyelemre méltó, tekintve, hogy az amerikai szolgáltatók eddig főként az alacsony sávú spektrumban (széles lefedettség, de viszonylag lassú sebesség) és a nagy sávú, milliméterhullámú spektrumban (gyors, de csak kis területeken elérhető) telepítették az 5G-t. A kérdés pedig kulcsfontosságú a Verizon számára, tekintve, hogy riválisa, a T-Mobile már több mint egy éve megkezdte a középsávú 5G kiépítését. A T-Mobile közölte, hogy mintegy 180 millió amerikait fed le 200 Mbit/s vagy annál nagyobb átlagsebességgel. A Verizon ezt nem tudja elérni a C-sávos spektrum nélkül.

FCC kontra FAA

Az FCC C-sávú spektrumának az év elején tartott árverésén rekordösszegű, 81 milliárd dolláros nyertes ajánlat érkezett. Az aukciót megelőzően az FCC azt mondta, hogy a repülés  műveletei nem szenvedhetnek “jelentős interferenciát” a C-sávban. Az árverés lezárása után azonban a nagy repülőgépipari és légitársasági vállalatok egy csoportja elkezdte megkongatni a vészharangot, hogy a C-sávban az 5G valóban hatással lesz a rádiómagasságmérőkre. A WSJ szerint a Fehér Ház közvetíteni kezdett az FCC és az FAA között a témáról folyó tárgyalásokon. Ha azonban a kérdés komoly PR-problémává dagad, veszélybe kerülhetnek a Verizon azon tervei, hogy a C-sávú spektrumában 5G-szolgáltatásokat kapcsoljon be. Ez pedig kétségtelenül hatással lenne a vállalat szélesebb körű 5G-s törekvéseire.

További érdekes cikkekért és hírekért kövesd Facebook oldalunkat!