Kép: Best Wallpaper

Egyik kedvenc forrásunk, a Light Reading véleménycikke szerint a légügyi hatóság totojázása nem túl szerencsés viselkedés. 

Ahogy korábban megírtuk, a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szerint nagy veszélyeket hordozhat magában a C-sávos 5G beindítása a repterek környezetében. A Light Reading, mint egyik kedvenc forrásunk, most egy véleménycikket közölt arról, hogy miként látja mindezt.

A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) vezetője elmondta, hogy közvetlenül tárgyal az AT&T-vel és a Verizonnal arról a tervükről, hogy januártól 5G szolgáltatásokat telepítsenek a C-sávos spektrumban. “Nagyon termékeny megbeszéléseket folytatunk, és ki fogjuk találni a megoldást” – mondta Steve Dickson (FAA) egy washingtoni rendezvényen a Reuters szerint. Ugyanakkor arról is beszélt, hogy továbbra is aggasztja őket, hogy a technológia bezavarhat a magasságmérésbe. Dickson szerint még nem tudni, hogy milyen enyhítő intézkedésekre lesz szükség, beleértve a telepítés esetleges kiigazításait vagy a légiközlekedési ágazaton belüli intézkedéseket.

Jobb későn, mint soha

A Light Reading szerint azonban az igazság az, hogy Dickson és társai az NTIA-nál és az FCC-nél olyan új szintre emelték az 5G szabályozás rossz irányítását és halogatását, amelyet csak lenyűgözően ostobának lehet nevezni. Amint arra néhány iparági szakértő rámutatott, a C-sávos spektrumban történő vezeték nélküli működés témája 2012 óta létezik. Sőt, az FCC még 2020 elején felvázolta konkrét terveit a C-sávnak az 5G számára történő elárverezésére. Éppen ezért az oldal felteszi a kérdést, hogy miért csak most folytat az FAA “nagyon termékeny megbeszéléseket” egy olyan témáról, amellyel nyilvánvalóan már azelőtt kellett volna foglalkozni, hogy az AT&T, a Verizon és mások együttesen mintegy 100 milliárd dollárt költöttek volna az 5G-hez szükséges C-sávú spektrumengedélyekre. A The Wall Street Journal szerint például az FAA tavalyi első figyelmeztetéseit a témában nem iktatták az FCC nyilvános véleményezési rendszerébe, hogy mások is láthassák azokat.

Kép: ThePixelman – Pixabay

Ettől függetlenül mit tett az FCC ezekkel a figyelmeztetésekkel kapcsolatban? A Garmin magasságmérőgyártó cég vezetői például éppen a múlt héten találkoztak az FCC tisztviselőivel, hogy megvitassák az általuk végzett interferencia-tesztek eredményeit. Nem kellett volna ennek a találkozónak már korábban megtörténnie? Például mielőtt az FCC elárverezte a C-sávot az 5G számára? Teszi fel a kérdést a Light Reading.

És mi a helyzet az NTIA-val? Ez az a kormányzati ügynökség, amely kifejezetten a szövetségi ügynökségek közötti spektrumhasználat koordinálásával van megbízva. Az NTIA karriermérnökei arra a következtetésre jutottak, hogy az FAA adatai nem bizonyították a komoly veszélyt, és a legmagasabb szintű kereskedelmi [minisztériumi] tisztviselőkkel és a Fehér Ház munkatársaival folytatott konzultációt követően döntöttek az árverések folytatásáról. Ezt Adam Candeub, az NTIA korábbi megbízott vezetője közölte. Csakhogy a jelek szerint ez nem oldotta meg a kérdést. Ha így lett volna, az AT&T és a Verizon nem egyezett volna bele, hogy elhalasztják a C-sávú spektrumban működő keskenysávú 5G-hálózatuk kiépítését.

Kormányzati hűtlen kezelés?

Általánosságban elmondható, hogy a rádiós magasságmérők és az 5G közötti potenciális interferenciával kapcsolatos balhé az amerikai kormányzaton belüli folyamatos működési zavarokat tükrözi. A Nemzeti Óceán- és Légkörkutatási Hivatal (NOAA) vezető tisztviselője 2019-ben arra figyelmeztetett, hogy a 24 GHz-es sávban az 5G zavarni fogja az időjárás-előrejelzéseket. Az FCC 2020-ban olyan változtatásokat javasolt a járművek közötti kommunikációra vonatkozóan, amelyek ellentétben álltak az amerikai közlekedési minisztérium ajánlásaival. Több mint egy évtizedes vita után a Ligado még mindig azzal az aggodalommal szembesül, hogy az L-sávú spektrumengedélyeiben az adások zavarhatják a GPS-jeleket. Végül, Trump korábbi elnök nemrég elismerte, hogy “hosszas megbeszélést” folytatott az Ovális Irodában a Rivada startup cég tervéről, hogy a kormány nagykereskedelmi 5G-t kínáljon. E problémák egy része a Trump-kormányzat által alkalmazott kaotikus irányítási stílusnak tulajdonítható. De egyértelműen súlyosbította őket a Biden-kormányzat történelmi jelentőségű késedelme az ügynökségek, köztük az NTIA és az FCC vezetőségének kinevezésében. És bár Jessica Roscenworsalnak, az FCC megbízott vezetőjének szenátusi meghallgatása a héten volt, Biden NTIA-jelöltje, Alan Davidson még mindig nem került be a szenátus naptárába.

További érdekes cikkekért és hírekért kövesd Facebook oldalunkat!