Kép: Vodafone

A nagysebességű hálózatok iránti kereslet és az automatizálás növekedése a “dolgok internete” néven hivatkozott piacot tovább növelte. 

A “dolgok internete” (IoT) gyakran használt gyűjtőfogalom azon különböző tárgyak leírására, amelyek érzékelőket használnak adatgyűjtésre, a vezető nélküli autóktól kezdve az “okos istállókon” és a hálózatba kapcsolt hűtőszekrényeken át a robotizált gyárakig. De az IoT-technológia szélesebb körű elterjedésével az adatintenzív feladatokban, például a távfelügyeletben, a diagnosztikában és az egészségügyben, az 5G-hálózatok iránti igény is hasonlóan növekszik. A régebbi hálózatoknál nagyobb sebességet, vezérlést és biztonságot nyújtó 5G egyre nagyobb elterjedtsége lehetővé tette az IoT-technológia kifinomultabbá válását.

Vodafone IoT
Kép: Vodafone

Az automatizálás használatának növekedése, amely a világjárvány során felgyorsult, az IoT-t igen komoly haszonnal bíró üzletággá tette. Erről tudna mesélni a Vodafone is, mint az a távközlési csoport, amely már régóta az IoT-t, mint potenciális növekedési hajtóerőt célozta meg. A cég pont a minap közölte, hogy az elmúlt évben 112 millióról 136 millióra növelte az IoT SIM-kártyák számát, amivel a legnagyobb globális csatlakozási szolgáltatóvá vált. Az IoT évente közel 1 milliárd euró bevételt termel az Egyesült Királyságban jegyzett vállalatnak, és ez kétszámjegyű növekedési ütemben növekszik.

Megnyílhat a pénztárca

A virágzó “dolgok internete” piac képét az Omdia technológiai tanácsadó cég új adatai is alátámasztják, amelyek szerint egyre több vállalat alkalmazza az IoT-t. Az IoT Enterprise Survey felmérése szerint a megkérdezett vállalatok közel 70 százaléka arra számít, hogy a technológia a következő 18 hónapban egyre fontosabb tényezővé válik a vállalkozásuk számára. Nagyjából fele mondta, hogy a világjárvány felgyorsította IoT-terveiket, míg közel kétharmaduk azt állította, hogy akár 5 millió dollárt is költenének IoT-stratégiájukra. Joshua Builta, az Omdia IoT-kutatási igazgatója szerint a Covid-19 által okozott hatalmas fennakadás nagymértékben megnövelte a vállalati keresletet az IoT-megoldások iránt, amelyek sok esetben lehetővé tették ezeknek a vállalkozásoknak, hogy fenntartsák a működést és biztosítsák alkalmazottaik biztonságát, ami egyébként a fogyasztói piacra is kihatott.

Dolgok internete az otthonokban

A csatlakoztatott eszközök előnye leginkább az, hogy megkönnyítik az életünket. Egy robotporszívó elvégzi helyettünk a házimunka fontos részét, de gondolhatunk az okostévékre is. A televíziók az elmúlt években a szórakoztatóelektronikai piac alacsony növekedést produkáló szegmensének számítottak, de az okoskészülékek a világjárvány idején sok háztartás “digitális tűzhelyévé” váltak.

Az Omdia elemzői szerint a streaming videószolgáltatások megnövekedett nézettsége arra ösztönözheti a fogyasztókat, hogy újabb okostévékre váltsanak. Az okostelefonok piacán azonban valószínűleg kevesebb mozgás lesz az előrejelzés szerint, mivel a folyamatokat a Huawei piaci részesedésének összeomlása és az LG kivonulása fogja befolyásolni.

Kik lehetnek a piacvezetők? 

Az előrejelzések szerint az elkövetkező években Kína, az Egyesült Államok és Németország fogja a legnagyobb növekedést felmutatni az IoT területén az ipari automatizálás terén elért előrelépéseknek köszönhetően, többek között az autóiparban és az egészségügyben. Az Omdia úgy látja, hogy Kínában 2025-re 1,8 milliárd IoT-eszköz lesz telepítve, míg az Egyesült Államokban 250 millió.

További érdekes cikkekért és hírekért kövesd Facebook oldalunkat!