Kép: USA Today

Az 5G vs repülésbiztonság című szappanopera legújabb epizódjában éppen a Boeing és az Airbus legnagyobb fejesei emelték fel figyelmeztetőleg a mutatóujjukat. 

A világ két legnagyobb repülőgépgyártójának főnökei felszólították az amerikai kormányt, hogy halassza el az új 5G telefonszolgáltatások bevezetését. A Boeing és az Airbus felsővezetői levélben figyelmeztettek arra, hogy a technológia “óriási negatív hatással lehet a légi közlekedésre”. Korábban aggodalmak merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a C-sávú spektrumon működő 5G vezeték nélküli szolgáltatás zavarhatja a repülőgépek elektronikáját. Az amerikai távközlési óriáscégek, az AT&T és a Verizon január 5-én kezdik meg az 5G szolgáltatásaik kiépítését.

“Az 5G interferencia hátrányosan befolyásolhatja a repülőgépek biztonságos üzemeltetési képességét”

– fogalmaztak a Boeing és az Airbus fejesei, Dave Calhoun és Jeffrey Knittel az amerikai közlekedési miniszternek, Pete Buttigiegnek címzett közös levelükben. Idézték az Airlines for America kereskedelmi csoport kutatását, amely szerint ha a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 5G-szabályai 2019-ben már hatályban lettek volna, akkor mintegy 345 000 utas- és 5400 teherszállító járat késésével, elterelésével vagy törlésével kellett volna számolni. A légiközlekedési ágazat és az FAA aggodalmakat fogalmazott meg az 5G esetleges interferenciája miatt a repülőgépek érzékeny berendezéseivel, például a rádiós magasságmérőkkel kapcsolatban. Az Airbus és a Boeing az Egyesült Államokban más légiközlekedési iparági érdekeltekkel együtt dolgozik azon, hogy megértsék a rádiós magasságmérőkkel kapcsolatos lehetséges 5G interferenciát. A potenciális kockázatok mérséklésére repülésbiztonsági javaslatot is benyújtottal az USA Közlekedési Minisztériumának.

Kép: The Indian Express

Ebben a hónapban az FAA légialkalmassági utasításokat adott ki, amelyekben figyelmeztetett, hogy az 5G interferencia járatritkításokhoz vezethet, és közölte, hogy a január 5-i bevezetési dátum előtt további információkkal fog szolgálni. Novemberben az AT&T és a Verizon egy hónappal, január 5-ig elhalasztotta a C-sávú vezeték nélküli szolgáltatás kereskedelmi bevezetését, és elővigyázatossági intézkedéseket fogadott el az interferencia korlátozására. A légiközlekedési iparági csoportok szerint az intézkedések nem mentek elég messzire, a két legnagyobb repülőgépgyártó pedig olyan ellenjavaslatokat tett, amelyek korlátoznák a mobiltelefonos adásokat a repülőterek és más kritikus területek környékén.

Múlt héten a United Airlines vezérigazgatója, Scott Kirby mondta azt, hogy az FAA 5G-irányelvei megtiltanák a rádiós magasságmérők használatát Amerika mintegy 40 legnagyobb repülőterén.  Az amerikai vezeték nélküli iparági csoport, a CTIA szerint az 5G biztonságos, a légiközlekedési iparágat pedig félelemkeltéssel és a tények elferdítésével vádolta. A CTIA vezérigazgatója, Meredith Attwell Baker egy múlt havi blogbejegyzésben azt írta, hogy a késlekedés valódi károkat okozna. A bevezetés egy évvel való elhalasztása 50 milliárd dollárt vonna el a gazdasági növekedésből, éppen akkor, amikor a nemzet éppen igyekszik talpraállni és újjáépülni a világjárvány után.

További érdekes cikkekért és hírekért kövesd Facebook oldalunkat!