Kép: Pixabay

A Forbes véleménycikke szerint butaság a repülés miatt aggódni, és erre hivatkozva hátráltatni az ötödik generációs technológia terjedését. 

A Forbes írása a mostanában szinte csontig rágott témakört dolgozza fel, mégpedig az 5G és a repülés viszontagságos viszonyát. Mondhatnánk azt is, hogy ez már unalmas, de a cikk mégis érdekes, mert van benne személyes vélemény, mégpedig az 5G-t támogató oldalon.  Az előzmény ismert: a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) utolsó pillanatban benyújtott panasza arra kényszerítette a Szövetségi Hírközlési Bizottságot (FCC) és a szolgáltatókat, hogy az 5G országos bevezetését a jövő év elejére halasszák, ráadásul a cikk szerint

“további alaptalan FAA-beavatkozások és késedelmek várhatók”.

Az FAA kifogása az 5G bevezetésével szemben az, hogy az interferencia problémát okozhat a gépek magasságmérőinek. Emiatt a múlt héten az FAA kiadott egy olyan közleményt, amely szerint az 5G hálózat kiépítése a repülőgépek késését eredményezheti, és az FAA további intézkedéseket hozhat. Scott Kirby, a United Airlines vezérigazgatója a szenátus kereskedelmi bizottságának meghallgatásán elmondta, hogy az interferencia miatt a gépeik akár öt százalékának késése is előfordulhat.

A Forbes szerzője, Ike Brannon szerint az Ügynökség panaszainak azonban inkább a szervezetek közötti machinációhoz, semmint a biztonsághoz lehet köze. Fontos tudni, hogy Brannon nem egy sima nagyhangú újságíró, hiszen az Egyesült Államok Kincstárának és a Kongresszusnak egykori vezető közgazdászáról van szó.

A szerző azt írja, hogy az FAA panasza jóval több mint egy évtizeddel ezelőtt kezdődött gondos folyamat legvégén érkezett. Az 5G fejlesztésével kapcsolatos kutatások 2008-ban indultak, az FCC pedig hét évvel ezelőtt kezdte meg az átállásra való felkészülést. Az előkészületek számtalan tesztet tartalmaztak annak biztosítására, hogy az 5G hálózatok ne legyenek hatással a szomszédos spektrumot használó egységekre.

Kép: Bilal El-Daou – Pixabay

Brannon szerint a késlekedéssel az a probléma, hogy az országos 5G-szolgáltatás előnyei óriásiak, hiszen amellett, hogy a jelenleginél nagyságrendekkel gyorsabban tölthetünk le szolgáltatásokat, a villámgyors kapcsolat mindenféle más olyan üzleti alkalmazást is lehetővé tenne, amelyek olyan módon tennék jobbá az életünket, amit sokan közülünk még el sem tudnak képzelni. Példaként az önvezető autókat hozza.

Az 5G széles körű bevezetésének késleltetése óriási költségekkel járna: egy tanulmány becslése szerint az 5G kiépítéséből származó előnyök csak a következő hat évben megközelítik a 300 milliárd dollárt. Az AT&T, valamint a Verizon 2019-ben kezdték meg a szolgáltatás bevezetését a sűrű városi közösségekben, és eredetileg úgy tervezték, hogy ebben a hónapban országszerte beindul az 5G. Mindkét vállalat több tízmilliárd dollárt költött a sávszélesség megszerzésére, valamint a hálózat elindításához szükséges tornyok és egyéb infrastruktúra kiépítésére.

Brannon azt írja, hogy az FCC nagy tekintélyű mérnöki stábja volt az, amely megvizsgálta az új technológia lehetséges következményeit, és nem talált semmi olyat, ami az FAA-t jelenleg aggasztja. Ráadásul nem az FAA, hanem az FCC az, amelyik rendelkezik az ezzel kapcsolatos hatáskörrel. Másrészt az FAA nagy mérnöki újítása – a Nextgen Air Transportation System, amelynek célja a navigáció javítása és az amerikai repülőterek kapacitásának növelése – évekkel van lemaradva a menetrendtől, és több milliárd dollárral haladja meg az eredeti költségvetést, de még mindig nem látszik a vége.

Egy nemrégiben kelt levélben, amelyet hat korábbi FCC biztos írt alá, kijelentették, hogy érthetetlen az FAA utolsó pillanatban benyújtott kifogása, és arra kérték az ügynökségeket, hogy szorosan működjenek együtt a kérdés gyors megoldása érdekében.

Kép: USA Today

Az 5G bevezetésének késleltetése méltányossági kérdéssel is jár: jelenleg a nagyvárosi területeken élők hozzáférhetnek az 5G-hez, de az ország számos területén elérhetetlen. A digitális szakadék súlyosbítása mellett a késedelem azt is jelenti, hogy a viszonylag keveseknek, akik hozzáférnek az 5G-hez, szintén hátrányt okoz: széles ügyfélkör nélkül az ettől függő alkalmazásoknak nem lesz sok gazdasági értelme. Az FAA utolsó pillanatban hozott intézkedése egy szélesebb szabályozási probléma megnyilvánulása, miszerint az ügynökségek nehezen veszik figyelembe egy olyan intézkedés költségeit vagy hasznát, amely túlmutat a saját szűkebb hatáskörükön.

A szerző szerint a Biden-féle Fehér Háznak agresszívebb lépéseket kellene tennie a vita megoldása érdekében, mivel bár a kormányzat megpróbálta a rendezést, nem igazán jött össze. A probléma részben abban rejlik, hogy még nem nevezték ki hivatalosan az Információs és Szabályozási Ügyek Hivatalának (Office of Information and Regulatory Affairs) főnökét, amely az OMB-n belül a szabályozási intézkedések felülvizsgálatával megbízott ügynökség, és amely pontosan az ilyen ügynökségek közötti viták közlekedési rendőreként szolgál.

Zárszóként Brannon úgy fogalmaz, hogy nehéz túlbecsülni az 5G jelentőségét a nemzetük jövőbeli életszínvonala szempontjából, és a további késedelmek az amerikai háztartásoktól pénzt vonhat el azzal, hogy késleltetnék az olyan innovációkat, amelyek javíthatnák egészségüket, biztonságukat, kényelmüket és életszínvonalukat.

További érdekes cikkekért és hírekért kövesd Facebook oldalunkat!