Amikor a “teszt” szót halljuk, kapásból a koronavírus ugrik be, pedig itt most Norvégia három helikoptert használt valami egész más miatt.
Norvégia egyik szabályozó hatósága, az Nkom teszteket végzett annak megállapítására, hogy az 5G zavarhatja-e a helikopterek magasságmérőit. Ennek apropója az a régóta zajló huzavona, ami miatt a múlt hónapban az amerikai légiközlekedési iparág a C-sávos spektrumot használó 5G hálózatok kiépítésének “katasztrofális” következményeire figyelmeztetett. A Szövetségi Légügyi Hivatal szerint előfordulhat, hogy az Egyesült Államokban az ebben a spektrumban működő 5G hálózatok zavarhatják a repülőgépek magasságmérőit. Ennek kiderítésére az Nkom egy repülőtér futópályájának közepén egy mobil 5G adót, a végén pedig egy 5G vevőt helyezett el, hogy a helikopterek folyamatos 5G jelnek legyenek kitéve. A tesztben három helikoptertípus vett részt, amelyek különböző mintázatokban repkedtek a bázisállomás körül, egyes esetekben mindössze 50 méteres távolságban attól. Tegyük hozzá, hogy ez egyébként extrém mértékű közelség, hiszen egy helikopter általában sokkal messzebb van az 5G-adókészüléktől, mint a tesztek során. A szabályozó hatóság szerint a tesztek során a megfigyelések és az elemzések azt mutatják, hogy
“a helikopterek radaros magasságmérőire nézve nem jelentkezett a működést Befolyásoló hatás”.
Bár az Egyesült Államokban az 5G-hez használt frekvenciasáv nagy része közelebb van a norvégiai és európai magasságmérő frekvenciákhoz, a szabályozó szerint fontos megvizsgálni, hogy az európai országok számára is lehetnek-e kihívások. A teszteket a Kjeller repülőtéren végezte a Norvég Fegyveres Erők Kutatóintézete, a Telenor Research, a Telia, a légierő, a helikopteres szolgálat és a norvég légi mentőszolgálat együttműködésével. Az Nkom azt mondja, hogy az eredmények feldolgozását folytatják.
További érdekes cikkekért és hírekért kövesd Facebook oldalunkat!