Egyelőre úgy fest, hogy a nagy távközlési szolgáltatók nem tudták meggyőzni a fogyasztókat az 5G előnyeiről.
A Bloomberg cikke meglehetősen borongós képet fest az ötödik generációs technológiáról, kiemelve, hogy egy 100 milliárdos befektetés eddig szinte nulla haszonnal járt. Amikor a Verizon, az AT&T és a T-Mobile három évvel ezelőtt bevezette az első 5G mobilszolgáltatásokat az Egyesült Államokban, tízszer gyorsabb kapcsolódási sebességet ígértek, és egy olyan lehetőséget, ami a technológiai fejlődés új korszakát nyitja meg. Bár senki sem várta, hogy az orvosok azonnal átadják szikéjüket a robotoknak, a távközlési iparág fennen harsogta az üzleti lehetőségek sorát, például a kiterjesztett valóságot, amely segítségével az online vásárlók távolról próbálhatják fel a ruhákat. A három nagy amerikai szolgáltató több mint 100 milliárd dollárt költött az 5G-re és a hálózatfejlesztésekre, de kevés vagy semmilyen bevételt, jelentős új üzletet nem tudnak felmutatni. Ráadásul a technológia érkezése a fogyasztók számára nagyrészt észrevétlen maradt, és az iparág által remélt jövőbeli szerencse messze nem biztos. Tammy Parker, a GlobalData Plc. elemzője szerint egyszerűen nincs azonnali megtérülés.
A kezdetektől fogva voltak kihívások a technológiával kapcsolatban, például amikor az AT&T félreérthetően “5G E”-nek nevezte el a 4G-t. Az összeesküvés-elméletek hívei az 5G-t káros sugárzás forrásaként és a koronavírus terjesztőjeként jelölték meg. Nemrégiben a légitársaságok panaszkodtak, hogy egyes frekvenciák zavarhatják a radarokat és veszélyeztethetik a légi közlekedés biztonságát. Eddig az 5G ellen a legnagyobb kifogás az, hogy eddig nem volt igazán nagy durranás. És mire teljes erejével kiteljesedik, a nagy technológiai vállalatok, köztük az Amazon, a Microsoft és a Google talán már megelőzték a vezeték nélküli szolgáltatókat a szupergyors 5G hálózatok által várhatóan előidézett adatéhes alkalmazások terén.
Az 5G nagyobb sebességére és kapacitására azért van szükség, hogy kielégítsék az olyan szolgáltatások iránti növekvő keresletet, mint a nagyfelbontású videostreaming. A technológia esetében azonban a legfontosabb előrelépés a szinte azonnali hálózati válaszidőben, az úgynevezett alacsony késleltetésben rejlik. Ez a fogyasztók számára nagyrészt láthatatlan, kivéve az olyan eseteket, mint például az erősen kompetitív e-sport.
Mivel nincs olyan kényszerítő ok, amely meggyőzhetné az ügyfeleket a frissítésről, a szolgáltatók 1000 dolláros 5G-telefonokat kínálnak ingyen, hogy segítsenek elindítani az átállási folyamatot. Az ilyen promóciókra azért van szükség, mert az 5G még csak nem is szerepel az első négy ok között, amiért az emberek szolgáltatót váltanak – derül ki Roger Entner, a Recon Analytics Inc. felméréseiből.
“A barátaim azt kérdezik tőlem: ‘Miért kellene 5G-képes telefont vennem? ”
– mondja Chris Sambar, az AT&T technológiai műveletekért felelős ügyvezető alelnöke. Aki szerint ugyanez volt a helyzet a 4G érkezésekor is, aztán eltelt egy-két év, és beindult. Az egyik terület, ahol az 5G már korai sikereket ért el, a vezeték nélküli otthoni szélessávú szolgáltatás nyújtása. Ahogy a gyorsabb 5G keskenysávú frekvenciák kiépülnek, az ügyfelek megtalálják a vezetékes szolgáltatók vezeték nélküli alternatíváját. A kábeltársaságokat fenyegető jelenség azonban valószínűleg árharcokat vált ki, mivel a kábelszolgáltatók válaszul saját olcsóbb mobilszolgáltatást kínálnak. Nem így kellett volna történnie. A szolgáltatók azért vezették be az 5G-t, hogy olyan élményt nyújtsanak, amiért az ügyfelek szívesen fizetnének felárat. Ehelyett a technológia alapfelszereltséggé vált egy olyan arénában, ahol a mobiltelefon-társaságok és a kábelszolgáltatók hasonló csomagokkal küzdenek egymással. Ahogy ez a valóság kezdett beérni, a szolgáltatók nagyobb, közvetlenebb lehetőségekre mutattak rá, mint például az 5G eladása nagyvállalatoknak és kormányoknak. Tammy Parker szerint egy ideje nyilvánvalóvá vált, hogy az 5G legmeggyőzőbb felhasználási esetei inkább a vállalkozások, mint a fogyasztók felé mutatnak.
Ennek elősegítése érdekében a nagy szolgáltatók partnerséget alakítottak ki az úgynevezett webscalerekkel, a nagy felhőszolgáltatókkal, köztük az Amazon AWS, a Microsoft Azure, a Google és a Meta Platforms cégekkel, amelyek a nagyvállalatok adattárolását, online rendelését és videostreamingjét végzik. Mindegyik felhőóriás úgy tekint az 5G-re, mint értékes belépőre az új szolgáltatási osztályokba, például a Wi-Fi-t felváltó biztonságos magánhálózatokba, a gyári automatizálásba és az edge computingba, amely a sebesség növelése érdekében közelebb hozza a hálózati hardvert a végfelhasználókhoz.
Cikkünket holnap folytatjuk.
További érdekes cikkekért és hírekért kövesd Facebook oldalunkat!