Az Airbus szeretne beszállni a “csatlakozási szolgáltatások üzletágába”, de azon a vonalon, ahol a Facebook és a Google már kudarcot vallott.
Az Airbus a hónap elején közölte, hogy be akar szállni a “csatlakozási szolgáltatások üzletágába” egy olyan leányvállalat létrehozásával, amely HAPS (High Altitude Platform Station) repülőgépeket fog értékesíteni hálózatüzemeltetőknek és másoknak. A projekt alapja a Zephyr nevű, pilóta nélküli légi rendszer (UAS), amelyet eredetileg a 2000-es évek elején a QinetiQ fejlesztett ki, majd végül az Airbus vásárolt meg. A Zephyr alapvetően egy nagy drón, amely hetekig képes akár 70 ezer láb (bő 20 ezer méter) magasságban repülni, így nem érinti a légiforgalom, és az időjárás is kevésbé befolyásolja. A repülőgépgyártó szerint egy Zephyr akkora földrajzi területet képes lefedni, mint 250 mobiltorony.

Az Airbusnál úgy vélik, a földi tornyok, a hagyományos repülőgépek és a műholdak közötti űrt betöltve a Zephyr tökéletesen alkalmas arra, hogy kiegészítse és fejlessze a meglévő infrastruktúrát. Ugyanakkor érdemes tudni, hogy a HAPS-üzletággal a vállalat egy kudarcokkal teli területre lépett. A Facebook (ma Meta) például 2014-ben indította el Aquila projektjét, ami lényegében egy nagy drón volt, amely hetekig képes volt repülni, hogy vidéki területekre sugározzon internetkapcsolatot. Nos, ez 2018-ig tartott, aztán félredobták az egészet. Hasonlóképpen, a Google 2011-ben kezdett el dolgozni a Loon magaslégköri léggömbökkel kapcsolatos projektjén, amit 2018-ban külön cégbe szervezett ki. A Loon egy kicsit tovább tartotta magát, mivel tavaly oltották le nála a villanyt. Ugyanakkor a japán SoftBank még 2019-ben megvásárolta néhány szabadalmát, a saját HAPS Mobile üzletága számára. Akkor azt mondta, 2023-ban kezdi meg a tömeges dróngyártást, ám már tavaly is 2027-re tette a teljes körű kereskedelmi szolgáltatások kínálatát a HAPS-en keresztül.
További érdekes cikkekért és hírekért kövesd Facebook oldalunkat!