A második negyedév számai megerősíteni látszanak, hogy csökken a mobiltelefon piac nincs túlzottan ereje teljében. 

A Counterpoint Research szerint a globális szállítások 9%-kal csökkentek az előző évhez képest, az ukrajnai háború bizonytalanságai pedig tovább súlyosbították a chiphiány és a Covid-19 elhúzódó hatásai okozta problémákat. Az IDC a mobiltelefon üzletág esetében 8,7%-os visszaesést regisztrált, ami a negyedik – egymást követő – negyedéves csökkenés. Ahogy Nabila Popal, az IDC mobiltelefon-kutató csoportjának vezetője leírja, az ágazat a kínálat szűkössége helyett a kereslet szűkössége felé fordult. Miközben a kínálat a kapacitások és a termelés felfutásával javult, a dübörgő infláció és a gazdasági bizonytalanság komolyan visszafogta a fogyasztói kiadásokat, és minden régióban megnövelte a készleteket. Ám szerinte az eladások csökkenése nem feltétlen jelenti az érdeklődés csökkenését, hanem lehet csupán időbeli eltolódás.

A kínai tényező

Az Omdia számai sokkal kisebb visszaesést mutattak – 3,2%-kal csökkentek éves szinten és 4,6%-kal szekvenciálisan, de szerinte Kína hatása nagyon érződik. A nagy kínai gyártók “kétszámjegyű negatív növekedést” regisztráltak, ami a globális szállítások csökkenéséhez vezetett. A Counterpoint szerint a kínai belföldi eladások 14%-kal csökkentek az előző évhez képest, ami “új mélypontot” jelent. A második negyedévi szállítások még a 2020-as világjárványos mélypont alatt is 13%-kal maradtak, és mostanra a 2016-os csúcsérték felénél is alacsonyabbak.

oroszország
Kép: Lux Pursuits

Ivan Lam, a Counterpoint vezető elemzője szerint a számok a harmadik negyedévben valószínűleg fellendülnek a második negyedévi mélypontról. Ugyanakkor, mivel a gyenge fogyasztói hangulat és az új innovációk hiánya miatt a kereslet továbbra sem kielégítő, nagyon nehéz lesz a második félévben javítani a helyzeten a tavalyi évhez képest. Ami a globális piacot illeti, a Counterpoint előrejelzése szerint: “A pesszimista gazdasági növekedési kilátások – számos ország a recesszió szélén áll -, a folyamatos és elhúzódó geopolitikai bizonytalanság, az emelkedő nyersanyagárak és a technológiai termékek iránti gyengülő fogyasztói kereslet mind-mind akadályozzák az okostelefon-ágazat COVID utáni fellendülését”. A távközlési vállalatokra tehát kihívásokkal teli időszak vár, mint mindenki másra, bár természetesen a legtöbb szolgáltató évek óta alacsony növekedéssel gazdálkodik. A gyenge mobilpiac talán jó alkalom arra, hogy egy kicsit elvonatkoztassanak a fogyasztói 5G-től. Nemcsak a kereslet gyenge, de a készülékkínálatban is kevés olyan eszköz van, amely a vásárlást ösztönözné. Ehelyett több erőforrást kellene a vállalatokra és a felhőre fordítani. A vállalati 5G ígéretének központi része, hogy a digitális átalakulás elősegítője, és szakértőkből nincs hiány, akik arra szólítják fel a vállalkozásokat, hogy az infláció és az alacsonyabb növekedés leküzdése érdekében sürgessék meg az átalakulást. A válság egyenlő a lehetőséggel. Még a visszaesés is kínál néhány utat a növekedéshez.

További érdekes cikkekért és hírekért kövesd Facebook oldalunkat!